עשה ואל תעשה עם עדשות מגע ד"ר ניר ארדינסט

עשה ואל תעשה עם עדשות מגע ד"ר ניר ארדינסט

 

נתונים על הרגלי הרכבת עדשות מגע בישראל וברחבי העולם
כיום ישנם 130 מיליון מרכיבי עדשות מגע בעולם כאשר 60% ממרכיבי עדשות המגע הן נשים. בישראל ישנם כ 250 אלף מרכיבי עדשות מגע. לפי סקר יורולנס 2014, 62% ממרכיבי העדשות בישראל הינם נשים והגיל הממוצע להרכבת עדשות מגע בישראל עומד על 29 שנים כאשר הנתונים בעולם מצביעים על 69% נשים והגיל הממוצע להרכבת עדשות מגע ברחבי העולם הינו 32 שנים.
ביחס לסוג העדשות, בשנת 2014 שיאנית ההתאמות של עדשות מגע קשות הינה סלובניה עם נתון של 44% מסך ההתאמות, אוסטריה מיד אחריה עם 38% התאמות של עדשות קשות. מנגד בצ'כיה ובליטה אין התאמות של עדשות מגע קשות (0% של התאמות עדשות מגע קשות) בעוד הממוצע העולמי עומד על 7% בלבד.
בישראל אחוז ההתאמות של עדשות מגע קשות עומד על 4% בלבד מסך כל ההתאמות. בהתייחס לניקוי ולחיטוי של עדשות המגע ישראל קרובה לממוצע העולמי, 89% מכל משתמשי עדשות המגע בעולם נעזרים התמיסה רב תכליתית לניקוי, חיטוי ואחזקה של עדשות המגע ובישראל 93% נעזרים בתמיסה רב תכליתית לניקוי וחיטוי.

סוגי עדשות המגע
לפני כ 20 שנה תחום עדשות המגע היה מאוד צר ולרשות איש המקצוע עמדו לבחירה עדשות מגע קשות ועדשות מגע רכות מסוג הידרוג'ל. פריצת הדרך בתחום הגיעה כאשר עדשות מגע מסוג סילקון הידרוגל הושקו לראשונה  בשנת 1999 ומאז השימוש בהם גדל בצורה עצומה. עדשות מגע מסוג סילקון הידרוגל הן בעלות הרכב של הידרוג'ל וסילקון ביחסים מסוימים, פולימריים הידרופוביים וטיפולי משטח שונים (בהתאם לחברה המסחרית). עדשות אלו מעבירות חמצן בכמות גבוהה בהשוואה לשאר סוגי עדשות המגע. כיום ישנם עדשות מגע רכות קבועות (ל 12 עד 15 חודשים), עדשות מגע חודשיות, עדשות מגע דו שבועיות ועדשות מגע חד יומיות.

עשה ואל תעשה בעדשות מגע

עדשות מגע הינן תחליף קוסמטי יעיל ביותר למשקפים אך יחד עם זאת יש לזכור כי הן עדיין נמצאות באינטראקציה קבועה עם משטח העין והן עלולות לגרום לסיבוכים. סיבוכי עדשות מגע יכולים להיות קשורים למגוון רחב של סיבות על רקע:

  • טראומטי (לחץ מכני של עדשת המגע)
  • טוקסי (רגישות לתמיסות)
  • מטאבולי (חוסר מעבר חמצן)
  • רגישות יתר (למשל למשקעי חלבון בעדשה)
  • זיהומי

המנוח היענות ((compliance  מתאר את מידת הנכונות של הפציינט לבצע את הוראות איש המקצוע.  היענות נמוכה, חוסר הדרכה יחד עם היגיינה נמוכה עלולים לגרום לעליית סיבוכי עדשות מגע והגברת הזיהומים בעין. עפ"י מחקרים רבים נמצא שהסיבה המובילה לסיבוכים בקרב עדשות מגע הינה דווקא ההיענות הנמוכה של מרכיבי עדשות המגע. מכאן, יש להיות ערים לכל שינוי בראייה או במצב העין (ראה איור), וכן יש להקפיד לקיים את הוראות השימוש ולשמור תמיד על שימוש ואחזקה נאותה של עדשות המגע ולבצע ביקורות ומעקב תקופתי אצל איש המקצוע גם אם לא נצפה שינוי. הקפדה על כללים אלו בשילוב היענות גבוהה יאפשרו הרכבה בריאה, נוחה ובטוחה של עדשות המגע.

 

 

 

 

דילוג לתוכן