הקשר בין האור הכחול למלטונין

הקשר בין האור הכחול למלטונין ד"ר ניר ארדינסט

 

האור הכחול ממסכי מחשב

למסכים אלקטרונים (מסך מחשב, טאבלטים, סמארטפונים) ישנם יכולת רבה לפלוט אורכי גל קצרים ובעיקר בתדר בכחול. עם השימוש הגובר במסכי אלקטרונים חשוב להיות מודעים לסיכונים שעלולים להתרחש בחשיפה ארוכה לאורכי גל קצרים. יש לזכור כי מדובר בעוצמות הספק נמוכים ביותר אשר עלולים להסב נזק מצטבר בחשיפה ארוכה ביותר.

 

מלטונין 

השעון הפנימי של מקצב היממה של בני אדם הינו כ 24 שעות. אור היום שומר על השעון הפנימי של בני אדם בסמיכות עם הסביבה. ההורמון מלטונין קשור לשעון הפנימי וידוע שאנשים שלא ישנו בלילה והיו חשופים לאור מלאכותי למשל עבודה במשמרת הלילה היו בסיכון להתפתחות סוגים של סרטנים לרבות סרטן שד, ערמונית ומחלות לב וסוכרת. במחקרים רבים הראו שחשיפה לאור מדכאת את הפרשת מלטונין שכאמור הורמון זה משפיע על מקצבי היממה, ויש כמה מקרים שמראים קורלציה בין רמות נמוכות של מלטונין לסיכון להתפתחות סרטן.

 

האור הכחול ממסכי המחשב ודיכוי המלטונין

אם אור מכל סוג תדר (צבע) עלול לדכא את הפרשת מלטונין, אור כחול מדכא את הפרשת המלטונין בצורה הכי חזקה. במחקר מסוים החוקרים הראו כי האור הכחול מדכא ייצור מלטונין פי 2 בהשוואה לאור הירוק.

 

נזקים נוספים שעוללים להיגרם מהאור הכחול

מחקרים נוספים שבודקים את הסיכונים של האור הירוק מדווחים על כי מלבד הסיכונים להתפתחות סוגים של סרטנים בגלל דיכוי ייצור המלטונין תתכן גם השמנה. מלבד זאת ישנם עדויות ראשוניות כי האור הכחול ממסכים יכול להסב נזק לרשתית, מוביל לירוד (קטרקט), פגיעה בזיכרון ודיכאון. יש לזכור מדובר במחקרים ראשונים שבדקו את נזקי האור הכחול ויש להמתין למחקרים וממצאים נוספים.

 

ד"ר ניר ארדינסט, מרצה מן החוץ בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה

המידע באתר אינו אמור להחליף ביקור או ייעוץ אצל איש המקצוע או הרופא, ייעוץ רופאי כרוך בביקור פורמלי והליך בדיקה אצל איש המקצוע . המידע נועד לשפר את ההבנה והידע בתחום התוכן בלבד. הטיפולים וההליכים המתוארים באתר אינם מהווים המלצות לטיפול רפואי או להליך רפואי וכל מטרתם לספק מידע, תיאור והסברים אודות טיפולים והליכים מקובלים בתחום. האתר מוגן בזכויות יוצרים, אין להעתיק ו/או לצטט ו/או להקריא ו/או לסרוק מהאתר בכל צורה שהיא לרבות צילום מכל סוג ו/או סריקה דיגיטלית ו/או הקרנה ואמצעים אלקטרוניים שונים ללא אישור מד"ר ניר ארדינסט. הפרה של הנ"ל תגרור נקיטת צעדים משפטיים על הפרת הזכויות. האתר מוגן בזכויות יוצרים – כל הזכיות שמורות©

דילוג לתוכן