הגנת עדשות מגע מהשמש ד"ר ארדינסט ניר

הגנת עדשות מגע מהשמש ד"ר  ארדינסט ניר


משקפי שמש מסנני קרינה
כולם מכירים את הסיפור של הצפרדע האומללה שמניחים בסיר עם מים פושרים ומחממים את המים לאט, הצפרדע לא תרגיש בהתחממות ההדרגתית ותתבשל למוות בלי לנסות לקפוץ החוצה אך בהנחת הצפרדע במים רותחים הצפרדע תקפוץ מייד ותינצל. העין הינה מערכת האזהרה המהירה והיעילה ביותר בגוף האדם כנגד אור השמש הרבה אחר כך מגיע העור, באור שמש העין תצרוב האדם יחוש סנוור ואי נוחות וימלט מהשמש.

בזמן שהאדם יזם פתרונות שהפחיתו את הרגשיות הטבעית של הגוף לשמש כך מצא את מקומו בדיוק כמו הצפרדע האומללה. הנוחות והביטחון הרב שמשקפי השמש ומקדמי ההגנה מקנים גורמים לכך שאנשים ישהו יותר בשמש מחקר הצביע על קשר אפשרי בין הנוחות שמשקפי שמש מספקים להגברת שכיחות המלנומה ומחקר נוסף מצא שאנשים שמרכיבים משקפי שמש נטו פחות לחבוש כובעים ובגדים ארוכים. מחקרים הצביעו גם על העובדות הבאות:

  • מרכבי משקפי שמש ישהו יותר זמן בשמש בגלל הפחתת הסינור מקרני השמש הישירות ויחד עם זאת יגדילו את חשיפתם להחזר של קרני שמש לא ישירות וחשיפה צידית של השמש מאזור הרקה (אפקט האור הצדדי).
  • האישון מגיב בהתאם לכמות אור, משקפי שמש מאפשרים התרחבות אישון וכך גם הגדלה של זליגת הקרינה שחדרה מבעד למשקפי השמש.

עדשות מגע בעלות מסנני קרינה
עדשות אלו מכילות רכיבים מיוחדים ששלבו בתהליך הייצור של העדשה. החומר בנזוטריאזול שנמצא בתוך עדשת המגע סופג קרינת UV ולמעשה במצע המרת האנרגיה שלה לחום שנפלט בשטח החיצוני של העדשה וכל זאת נעשה ללא כל פגיעה במבנה העדשה או בתפקודה.

אין ספק שתחום הדרמטולוגיה נחל הצלחה רבה בהגברת המודעות על צורך להתגונן מפני נזקי קרינת האולטרה סגולה. המודעות וההיענות גבוהה יחסית מאוד ונזקי הקרינה מוכרים וברורים. בתחום האופתלמולוגיה (רפואת העיניים) נזקי הקרינה האולטרה סגולה לעין והגנת העיניים זוכים להזנחה רבה. אחת הראיות לכך היא שעל אף שעדשות מגע רכות המסננות קרינה אולטרה סגולה קיימות שנים רבות הן אינן מוכרות לציבור למרות יתרונותיהן:

  • עדשות מגע אינם מונעות את התקדמות קוצר הראייה בהשוואה למשקפי שמש (מחקרים רבים מצאו כי העדר אור טבעי מעלה את המספר במשקפיים).
  • בעדשות מגע מסננות אולטרה סגולה לא קיימת הפחתה בניגודיות (קונטראסט) ולכן לא תהיה פגיעה בחדות הראייה כמו במשקפיים, בנוסף עדשות מגע לא מצמצמות את שדה הראייה ויעילות לענפי ספורט רבים בהם יש תנועה פתאומית והזעה, וכמובן אינן מפחיתות את יכולת האזהרה הטבעית של העין כנגד אור השמש.
  • מקנות הגנה מפני קרינה אולטרה סגולה ממקורות מלאכותיים (מנורות כספית, הלוגן, קסנון, פלורוסנט ומסכי מחשב) באזורים סגורים בהם לא מרכיבים משקפי שמש.
  • במשקפי שמש חסרי כיסוי צד קיימת חדירה של קרינה אולטרה סגולה מהצד או בהחזר אור ממשטחים (חול, דשא, שלג וכו') לתוך העין. עדשות מגע בעלות מסנני קרינה הן האמצעי היעיל ביותר למנוע חדירה של קרינה אולטרה סגולה ממקורות אלו.

לעדשות מגע בעלות מסנני קרינה ישנם יתרונות רבים ביחס למשקפי שמש מסנני קרינה ובניהם הפחתת קרינה אולטרה סגולה שחודרת ישירות לעין ומקורה מהיקף או החזר ממשטחים אך הרקמות שאינן מכוסות ע"י עדשת המגע נותרות חשופות לנזקי השמש.

חשוב לדרוש עדשות מגע המספקות הגנה של דרגה I (עפ"י תקן מכון התקנים האמריקני American National Standards Institute: ANSI) בה החסימה לאורכי הגל הבינוניים של אולטרה סגול  הן מעל 99% וחסימה לאורכי הגל הארוכים של אולטרה סגול יותר הם מעל 90% .

 

 

ד"ר ניר ארדינסט, מרצה מן החוץ בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית

 

דילוג לתוכן