מה קורה לאישונים עם הגיל ומהן הפתרונות

מה קורה לאישונים עם הגיל ומהן הפתרונות ד"ר ניר ארדינסט

עם התקדמות הגיל האישונים שלנו שהם העיגולים השחורים מסביב לקשתית (הצבע של העין) נעשים קטנים. לתופעה זאת ישנן השלכות רבות על איכות הראייה שנפגעת אך יחד עם זאת קיימים פתרונות יעילים ופשוטים למצב זה. מה קורה לאישונים עם הגיל ומהן הפתרונות הינה שאלה חשובה. במאמר זה ננסה להבין מה קורה לאישונים עם הגיל ומהן הפתרונות

מהו האישון?

האישור אינו רקמה אלא הוא מציין אזור מוגדר בקשתית וניתן להגדיר את האישון כחריר מעגלי הנמצא במרכז הקשתית המאפשר מעבר אור לתוך העין ולרשתית בפרט. מכאן הקשתית בעלת מבנה טבעתי בדומה לבייגלה. האישון נראה שחור כי אין אור בתוך העין (בדומה להתבוננות בחדר חשוך דרך חור).

מה עושים האישונים?

האישון שולט על כמות האור שנכנסת לעין באמצעות שרירים הנמצאים בקשתית. במצבים בהם עוצמת האור הסביבה גדולה האישון מתכווץ (כדי לא להכניס יותר מידי אור לתוך העין) והפוך במצבים בהם עוצמת האור בסביבה קטנה, (במצבים אלו האישון מתרחב).

מהם השינויים באישונים עם הגיל?

החל משנות העשרים המוקדמות גודל האישון יורד עם הגיל, ככל שמתבגרים ובפרט מעל גיל 60 האישונים נעשים קטנים מאוד (במבט חטוף אפשר להבחין בקלות). בנוסף, האישונים גם מוגבלים בתגובתם לשינוי תאורה של הסביבה.

האם על כולם זה משפיע?

כן, אי אפשר להתחמק מזה. אנשים שסובלים מרוחק ראייה או נוטלים תרופות מסוימות יהיו אישונים קטנים עוד יותר עם התקדמות הגיל.

כיצד השינויים באישונים עם הגיל משפיעים?

קוטר האישון מצטמצם עם הגיל ולכן הדבר יפגע באיכות הראיה בתנאים של עוצמות אור נמוכות. קיים קושי להסתגל לשינוי תאורה שונים, בעיקר מעבר מתאורת יום לחדר חשוך. בנוסף, למרות שיש אישון קטן ייתכן אי נוחות גובהה מסנוורים בגלל תהליכים אחרים שמתרחשים בעין.

מהם הפתרונות אפשריים לאישונים קטנים תלוי גיל?

פתרונות יעילים לשינויים באישונים עם הגיל כוללים בעיקר פתרונות תאורה נאותים וטכניקות מיוחדות. להלן הפתרונות העיקריים:

להגביר תוספת של אור טבעי מהסביבה אל הבית
התקנה של תאורה חכמה מבוססת על חיישני אור
התקנה תאורה אוטומטית (התאורה תדלק בזמן הכניסה לחדר)
יש לחפות נורות להט – אין להשאיר בבית נורות להט חשופות כיוון שהדבר מסב סנוור רב
עדיף להימנע מתאורת הלוגן ספוט
משקפיי שמש מקטבים (מצמצמים באופן ניכר החזרי אור ממשטחים)
צמצום של משטחי מחזרי אור כולל משטחי עבודה בבית.
מחקרים רבים מצביעים שאדם מבוגר דורש עוצמת תאורה גבוהה עד פי 2.5 ויותר מאדם צעיר (עד 20) בהתאם לסוג משימת הראייה. מכאן, לכל משימת ראייה (קריאה, תחביבים, מחשב) יש להתאים תאורה נפרדת ומקומית.
האם יש משהו טוב שהאישונים נעשים קטנים עם הגיל ?
אישונים קטנים מגבירים את תופעת העקיפה (נוצרים טבעות סביב מרכז הראייה) אך יחד עם זאת מעלים את עומק השדה. עומק השדה מאפשר יותר טווח ראייה ומספק ראייה גמישה וטובה יותר לקרוב.

ד"ר ניר ארדינסט הינו מרצה מן החוץ בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה

המידע באתר אינו אמור להחליף ביקור או ייעוץ אצל איש המקצוע או הרופא, ייעוץ רופאי כרוך בביקור פורמלי והליך בדיקה אצל איש המקצוע . המידע נועד לשפר את ההבנה והידע בתחום התוכן בלבד. הטיפולים וההליכים המתוארים באתר אינם מהווים המלצות לטיפול רפואי או להליך רפואי וכל מטרתם לספק מידע, תיאור והסברים אודות טיפולים והליכים מקובלים בתחום. האתר מוגן בזכויות יוצרים, אין להעתיק ו/או לצטט ו/או להקריא ו/או לסרוק מהאתר בכל צורה שהיא לרבות צילום מכל סוג ו/או סריקה דיגיטלית ו/או הקרנה ואמצעים אלקטרוניים שונים ללא אישור מד"ר ניר ארדינסט. הפרה של הנ"ל תגרור נקיטת צעדים משפטיים על הפרת הזכויות. האתר מוגן בזכויות יוצרים – כל הזכיות שמורות©

דילוג לתוכן