עדשות משקפיים וציפויים לעדשות משקפיים ד”ר ניר ארדינסט

עדשות, עדשות משקפיים וציפויים לעדשות משקפיים ד”ר ניר ארדינסט

עדשות המשקפיים יכולות להיות עדשות מרכזות (עדשות פלוס, לתיקון רוחק ראיה, היפראופיה) או עדשות מפזרות (עדשות מינוס, לתיקון קוצר ראיה, מיופיה). מקדמי השבירה השונים של העדשות מאפשרים הכנת עדשות דקות יחסית גם במספרים גבוהים. עדשות רב-מוקדיות יכולות לתת מענה לראיה לקרוב ולרחוק באנשים עם פרסביאופיה (זוקן ראיה). ציפויים שונים לעדשות מאפשרים להתגבר על שריטות, החזרי אור, קרינה אולטרה-סגולה ולחות.

אינדקס (מקדם) השבירה של חומר גלם – הכל עניין של מהירות

מהירות האור בריק או בואקום (חלל ללא אויר כמו בחלל החיצון) הינה הגבוהה ביותר. בכל תווך אחר שהאור ינוע בו, מהירותו תרד. כאשר האור נע בין תווך אחד לשני (למשל בין ריק למים), הוא ישנה את מהירותו וכתוצאה מכך גם את כיוונו. דוגמה מצוינת לכך היא בביקור בחוף הים באמצעות אופניים. כאשר רוכבים על אופנים על הכביש המהירות גבוהה (מקביל למשל למהירות האור בריק). כאשר יורדים לחוף הים מהכביש, ונכנסים לחול המאט את מהירות הנסיעה, גלגל האופניים מיד “נשבר”. הפנייה אל החול מקבילה למעבר  מתווך שמהירות האור בו גבוהה, לתווך שמהירות האור בו פחות גבוהה (כל תווך אחר שאינו ריק).

מדידה וחישוב אינדקס השבירה של העדשה

כאמור מהירות האור בתווך מסוים תמיד קטנה ממהירות האור בריק. היחס בין מהירות האור בריק ובין מהירותו בתווך העדשה נקרא “אינדקס השבירה של העדשה” (n). בגלל שהאור הנראה מכיל ספקטרום של אורכי גל שונים, נגזר מכך שכל אורך גל ישבר באופן שונה בעדשה: אורך גל קצר (כמו צבע כחול) נשבר חזק יותר מאורך גל ארוך (כדוגמת צבע אדום). לכן מודדים את מקדם השבירה של העדשה לפי אורך הגל הצהוב.

 היסטוריה של העדשות למשקפיים

עדשות  לרוחק ראייה (פלוס) היו עדשות פשוטות מגדילות (בדיוק כמו זכוכית מגדלת). הן היו עשוית מאבן קריסטלית, והיו נפוצות החל מסביבות 710 לפני הספירה. ממצאים שונים הראו שבעדשות אלו השתמשו כדי להדליק אש מאור השמש. עדשות אלו נועדו להגדלה בלבד של עצמים אצל ליקויי ראייה, והיו נוהגים לאחוז אותן ביד. המשקפיים עצמן כפי שהן מוכרות לנו היום (עם עדשות ממוסגרות) פותחו באיטליה לפני כ- 750 שנים.

 סוגי עדשות משקפיים (עדשות אופתלמיות)

עדשות אופתלמיות הן המונח המקצועי שפירושו עדשות המשקפיים. לעדשות אופתלמיות חשיבות עליונה באיכות הראייה, ותמיד יש להתאימם על פי צורכי הנבדק, עיסוקו ומשקפיו. קיימות מספר קבוצות של עדשות משקפיים, והן נחלקות על פי סוג חומר הגלם ומספר המוקדים שיש בעדשה.

סוג חומר הגלם: זכוכית או פלסטיק

עדשות משקפיים מזכוכית

בעבר עדשות המשקפיים היו עשויות מזכוכית. עם השנים הפולימרים הפלסטיים המתקדמים תפסו את מקומן. עדשות זכוכית אינן בטוחות, הן כבדות יותר, ולמעשה נמצאות כל העת בסכנת שבירה.

עדשות משקפיים מפלסטיק

עדשות הפלסטיק למשקפיים הן פולימרים סינתטיים מפלסטיק. פולימרים אלו הם פולימרים תרמו-פלסטיים (פולימר שניתן לעיצוב בטמפרטורה מסוימת ונהפך למוצק לאחר הקירור). הפולימרים התרמו-פלסטיים של העדשות האופתלמיות הם חומרים קלים, קשיחים, אינם נשברים בקלות, ובעלי שקיפות מצוינות. אולם חסרונם העיקרי הוא שהם נשרטים בקלות רבה.

מספר המוקדים: חד מוקדי או רב מוקדי

חד-מוקדי – מוקד יחיד בלבד. עדשות המשמשות לראייה לרחוק או לראייה לקרוב או טווח ביניים (מחשב). כלומר, העדשות מקנות טווח יחיד בלבד מבין השלושה לפי בחירת הנבדק.

רב-מוקדי (מולטיפוקל) – עדשות בעלת מוקדים רבים המקנים יכולת ראייה לשלושה טווחים עיקריים: רחוק, ביניים וקרוב. עדשת דו-מוקדית (ביפוקל) גם שייכת למשפחה זאת אך השימוש בהן זעום ביחס לעדשות המולטיפוקל.

עובי העדשה ובחירת העדשה

בדרך כלל עובי העדשה מושפע על ידי מקדם השבירה של העדשה , וככל שמקדם השבירה יהיה גדול יותר העדשה תהיה דקה יותר. מקדם השבירה הגבוה משמש אותנו להפחתת העובי ההיקפי בעיקר בעדשות מפזרות (מינוס; משמשות לתיקון קוצר ראיה), להבדיל מעדשות מכנסות (פלוס; משמשות לתיקון רוחק ראיה) בהן עובי העדשה הינו מרכזי. מיסוך עובי העדשה יתאפשר אם דופן המסגרת גדול וגודל המסגרת הינו קטן. גורמים אלו יעילים ביותר לעדשות לקוצר ראייה גבוה. בעדשות לרוחק ראיה (פלוס) הפרמטר העיקרי להפחתת העובי הוא קוטר העדשה הנגזר מגודל המסגרת. לכן, מקדם השבירה הגבוה ביותר ייתן תוצאות אסתטיות מרביות במרשמי רוחק ראייה גבוהים, ומרשמי קוצר ראייה גבוהים עם קוטרי עדשה גדולים.

חומרי גלם ועובי העדשה

חומר הגלם הסטנדרטי לעדשות אופתלמיות הוא CR-39 (אינדקס 1.49). זהו חומר המורכב מדיגליקול קרבונט (אמוניום פחמני). ראשי התיבות המסחריים של הפלסטיק CR-39  מקורם בשם של חברת קולומביה רזיין, יחד עם ניסיון מספר 39,  שבו יצרו את הפולימר. עדשת CR-39, שנהוג לקרוא לה גם עדשת אינדקס 1.5, היא עדשת הפלסטיק העבה ביותר.

עדשה דקה יותר היא עדשה עם אינדקס שבירה גבוה יותר של 1.56. עדשות עם אינדקס של 1.5 וגם 1.56 עשויות מחומרי גלם שבירים, ולכן אינם מומלצים לילדים, או למסגרת פתוחה (חצי מסגרת), או למסגרת ברגים (ללא מסגרת). חומר גלם דק יותר אך עמיד ביותר בפני שבר הוא פוליקרבונט (אינדקס 1.58-1.59). חומר זה מומלץ לעדשות משקפיים אצל ילדים בגלל עמידתו וחזקו הרב. עדשות למשקפיים בעלי אינדקס 1.6 או 1.61 הן עדשות משקפיים דקות ופופולאריות מאוד למסגרות ברגים. במרשמים גבוהים (מספר משקפיים מעל 6.00) מומלץ להתאים עדשות למשקפיים בעלי אינדקס של 1.67, ובמרשמים גבוהים מאוד מומלץ להתאים עדשות למשקפיים בעלי אינדקס של 1.74 או 1.76 הנחשבות כיום לדקות ביותר.  להתאמת אינדקס העדשה בהתאם למספר המשקפיים – ראו תמונה מס’ 2.

הבדלים גדולים במספרים (מרשמים) של העיניים

הבדל במרשמים או המספרים בין העיניים (כאשר מרשם או מספר של עין ימין גדול בהרבה מעין שמאל או להפך) נקרא אנאיזומטרופיה  (Anisometropia). במצב כזה יש 2 בעיות, הנובעות מהמספר השונה של העדשות: בעיה אחת היא אפקט ההגדלה למשתמש במשקפיים, השונה בין 2 העיניים; והשנייה היא ההיבט האסטתי – בו העיניים נראות בגודל שונה למתבונן מהצד. להיבט האסתטי האופטומטריסט יכול בקלות למצוא פתרון יצירתי ע”י מרשם של אינדקסים שונים לעדשה בכל עין. אבל אפקט ההגדלה לא יעלם. כאשר הנבדק יעמוד מולנו נבחין בגדלי עיניים שונים: בעין בעלת המרשם היותר שלילי (יותר מינוס או פחות פלוס) העין תראה קטנה יותר מהעין השנייה, וכך גם הפוך (העין תהיה גדולה יותר בעין בעלת המרשם החיובי יותר). למקרה של הבדלים גדולים במספר/מרשם בין העיניים – עדשות מגע הינן הפתרון המושלם. עדשות מגע ימנעו לחלוטין את אפקט ההגדלה או ההקטנה הנובעים מהבדלי המרשמים בין העיניים. מחקרים רבים הראו שאם ההבדל גבוה, עדשות המגע יגרמו לראייה פונקציונלית טובה יותר הכוללת פחות עיוותים (במרשמים גבוהים במשקפים נכנסים עיוותים לעין), מניעת דיכוי (לרוב בעין עם המרשם הגבוה המוגדרת כעין ה”חלשה”), שדה ראייה רחב יותר, וראיית עומק טובה יותר שעדשות המגע מקנות.

ציפויים של עדשות אופתלמיות

ציפוי נגד שריטות: כאמור, חומרי הגלם הפלסטיים של העדשות אינם עמידים לשריטות. את חומר הגלם מצפים בציפוי קשיח המקנה לעדשות הגנה מסוימת כנגד שריטות, אך אינו מונע אותם.

ציפוי אנטי רפלקס: לעדשות פלסטיק שאינן דקות (בעלי אינדקס של 1.5) יש החזר אור של 8 אחוזים. כלומר, 92% עובר את העדשה ומגיע לעין, ואילו 8% מהאור מוחזר. הציפוי זה לא רק חשוב לתהליך הראייה אלא גם בהיבט האסתטי.  באינדקסים גבוהים אחוזי ההחזרה גבוהים בהרבה ולכן הציפוי חיוני ביותר.

ציפוי חוסם קרינה אולטרה-סגולה (UV): ציפוי הנועד לחסום את הקרינה האולטרה-סגולה (UV). הציפוי נמצא כיום כסטנדרט בעדשות למשקפיים. הציפוי חשוב מאוד להגנה על העין, אך כמובן אינו מונע חדירה של קרינה אולטרה-סגולה מהצד.

ציפוי דוחה לחות או ציפוי הידרופובי: ציפוי דוחה לחות ומים. שכבת ציפוי זאת מונעת הצטברות לחות ומים על גבי משטח העדשה.

 

המאמר נכתב ע”י ד”ר ניר ארדינסט.

 

דילוג לתוכן