הגיל שכבר לא רואים מקרוב – כל הפתרונות

הגיל שכבר לא רואים מקרוב – כל הפתרונות  ד"ר ניר ארדינסט

בגיל מתקדם תופעות הזדקנות רבות באות לידי ביטוי, חלקן כוללות ירידה בתפקודים רבים באברים הגוף, בחוש השמיעה והראייה. הסימן הראשון להזדקנות העין מגיע קצת אחרי גיל 40 ומכונה זוקן ראייה (פרסביופיה באנגלית). זוקן ראיה מתחיל כשהיכולת לראות פרטים קטנים לקרוב נפגעת, קיימת אי נוחות בעיניים לאחר קריאה ממושכת, טשטוש של מספר שניות לרחוק לאחר קריאה, בהמשך הראייה מטושטשת לקרוב ולא ניתן לראות פרטים קטנים לקרוב כמו טקסט קטן, מספרים בטלפן הנייד ואף את השעה בשעון היד.

הפתרונות לזוקן ראייה מגוונים ורבים, להלן כל הפתרונות האפשריים :

 

פתרון זוקן ראייה (פרסביופיה) מספר 1: החסכוני

הרחקת חומר הקריאה מהעין והגברת התאורה. זהו פתרון יעיל אך זמני ולמעשה מהווה את דחיית הקץ. ככל שקוראים קרוב או מחזיקים את הטלפון הנייד קרוב יותר אז הדרישה לפוקוס (תהליך הנקרא אקומודציה בעין)  עולה ומכאן שהרחקת חומר הקריאה או הטלפון הנייד מהעין תוריד את כמות הדרישה לפוקוס מהעין ותאפשר לנו לראות ברור לקרוב. הגברת התאורה מצמצמת את האישון ומוסיפה טווח ראייה בגלל הגדלת עומק השדה ולכן עוזרת לקריאה.

יתרונות: ללא עלות, מהיר ויעיל, טוב לראות פרטים שאינן קטנים.

חסרונות: מוגבל מאוד, פתרון זמני בלבד. ראייה לקרוב או מרחק ביניים (מחשב) בלבד.

 

פתרון זוקן ראייה (פרסביופיה) מספר 2: היצירתי

עדשות עם גובה נמוך (עדשות קטנות) שלאחר מכאן ממסגרים אותן במסגרת צרה או במסגרות ברגים או מסגרת חצי (נקרא גם מסגרת ניילון) תאפשר קריאה מתחת לעדשה. אדם עם קוצר ראייה יכול להביט מתחת למשקפי המרחק ולראות ברור לקרוב (אדם קצר רואי יראה חד לקרוב ביחס לעוצמת מספר המשקפיים שלו).

יתרונות: זול מאוד, יעיל מאוד, טווח ושדה ראייה רחב.

חסרונות: אפשר רק אצל קצרי רואי (לרוב בין מינוס 2 עד מינוס 5), ראייה לקרוב או מרחק ביניים בלבד (בהתאם למספר המשקפיים).

 

פתרון זוקן ראייה (פרסביופיה) מספר 3: העתיק

משקפיים לקריאה עם גשר אף רחב (אזור התושבת של המשקף על האף) אשר נמצאים באמצע האף או בקצה הרף ולא למעלה כמו משקפיים רגילות. לעיתים המשקפיים מכונים צ'רצ'יל אם הם עגולים כיוון שוינסטון צ'רצ'יל נהג להרכיב משקפי קריאה עגולים בקצה האף. המשקפיים נועדו לקריאה בלבד המקנים יכולת לראות גם לרחוק בגלל שהמשקפיים ממוקמים באמצע האף או בקצה האף וכאשר הנבדק מביט למרחק מבט העיניים לא עובר בתווך העדשות.

יתרונות: זול, יעיל מאוד, טווח ושדה ראייה רחב, לא חייב להסיר את המשקפיים כאשר מסתכלים לרחוק.

חסרונות: אפשר רק אצל אנשים שרואים טוב לרחוק, ראייה לקרוב או מרחק ביניים בלבד.

 

פתרון זוקן ראייה (פרסביופיה) מספר 4: הקלאסי

משקפי קריאה מאפשרים ראייה לקרוב בלבד, כלומר דרך עדשה חד מוקדית לקרוב נראה מטושטש לרחוק ומכאן יש להוריד את המשקפיים מיד לאחר סיום משימת הראייה מקרוב . לאנשים עם סביבת עבודה דינמית (בהם נדרשים משימות ראייה לרחוק וקרוב) הרכבת המשקפיים לקרוב והסרתן לרחוק יוצרת תסכול רב.

יתרונות: זול יחסית, שדה ראייה רחב.

חסרונות: לא ניתן לראות לרחוק (חייב להסיר את המשקפיים), ראייה לקרוב (קריאה) או מרחק ביניים בלבד.

 

פתרון זוקן ראייה (פרסביופיה) מספר 5: התמים

משקפי קריאה מוכנים או משקפי קריאה מדף הם בעלי מגוון רב של דגמים ועיצובים (מתקפלות, גמישות, דקות, מגנטיות, גודל ועיצוב גלילי וכו'). בדרך כלל העדשות אינן באיכות גבוהה ואינן מתאימות בגלל שאצל רוב האוכלוסייה קיימים מספרים שונים בכל עין ומשקפי קריאה מוכנים ומגיעים תמיד עם מספר זהה.

יתרונות: זול, קטן, נוח מאוד לניידות ונשיאה, נגיש ומהיר.

חסרונות: אינו איכותי, לא מתחשב במספר לרחוק ובמספר שונה בכל עין, אינו מתחשב במספר לרחוק ובאסטגמציה (צלינדר), אינו מתחשב במרחק בין האישונים, ראייה קרוב או מרחק ביניים בלבד.

 

פתרון זוקן ראייה (פרסביופיה) מספר 6: המבוגר

עדשת ביפוקל הינה עדשה דו-מוקדית (בעלת 2 מוקדים) והינה עדשה למרחק בשילוב עדשה לקרוב (עדשת קטנה נוספת בתחתית העדשה למרחק). העדשה מוכרת בגלל ה"חלון" בתחתית העדשה שמהווה את העדשה לקריאה בזמן מבט מטה.

יתרונות: זול, ביחס לעדשת מולטיפוקל, שדה ראייה לרחוק ולקרוב גדול יותר ממולטיפוקל.

חסרונות: עדשת ביפוקל מסגירה את הגיל (בגלל החלון האופטי של המוקד הקרוב), העדשה אינה אסטטית ,בעלת מעבר חד בין אזורי המרחק והקריאה, לא כל המסגרות מתאימות, ראייה קרוב או מרחק ביניים בלבד.

פתרון זוקן ראייה (פרסביופיה) מספר 7: המסורתי


עדשות רב-מוקדיות (מולטיפוקליות) או עדשה פרוגרסיבית (הדרגתית) הינה עדשה המספקת מענה לכל טווחי הראייה (רחוק, ביניים וקרוב). עדשות מולטיפוקל אינן מכילות "חלון" כמו עדשות הבי-פוקל  והן בעלות מראה של עדשה רגילה. עדשת המולטיפוקל היא בעלת אזורים רציפים הדרגתיים המכילים עוצמות שבירה שונות עד תחתית העדשה שמשמשת לראייה לקרוב. כתוצאה מכך המעבר בין טווחי משימות הראייה (רחוק עד קרוב) הינם רציפים לגמרי.

יתרונות: אינו מסגיר את הגיל, נותן מענה לכל טווחי הראייה (רחוק, ביניים, קרוב).

חסרונות: הפרעה ופגיעה בהיקף שדה הראייה, לא כל המסגרות מתאימות, לעיתים נדרשת הסתגלות קצרה.

פתרון זוקן ראייה (פרסביופיה) מספר 8: הפיצול

עדשות מגע מונוויז'ן  הינה שיטה שבה דואגים לתקן באופן שונה את הראייה בכל עין ובכך מפצלים את טווח הראייה לכל עין. בשיטה זאת הראייה מתבצעת לסירוגין בכל עין ומאפשרת שעין אחת תראה טוב לרחוק (העין הדומיננטית) ועין השנייה תראה טוב לקרוב. שיטה זאת מתבססת על יכולת תפיסת הראייה (מוח) לבצע דיכוי ראייתי לעין מסוימת בהתאם למיקוד הראייה (רחוק או קרוב) של העין.

יתרונות: מהיר, זול לעומת עדשות מגע מולטיפוקל.

חסרונות: לעיתים ראייה לסירוגין דורשת הסתגלות, איבוד של ראיית עומק, לעיתים תתכן בעיה בזמן נהיגה, מחקרים מצביעים על אחוזי הצלחה שנעים מ 59% עד 67%.

פתרון זוקן ראייה (פרסביופיה) מספר 9: הצעיר

עדשות מגע מולטיפוקליות הינן עדשות מגע קשות או רכות המספקות מענה לכל טווחי הראייה ובכך למעשה עוצרות את הזמן כי הן מחזירות את רוב תפקודי הראייה למצב שקדם לזוקן הראייה. תחום עדשות המגע המולטיפוקליות התפתח רבות בשנים האחרונות וכיום ניתן למצוא עדשות מגע רכות עם מרכיב לחות בתוכן (שמתמודדות עם היובש בגיל המבוגר), עדשות מגע עם שיפור טווחי הראייה (בעיקר אזור הביניים) ועדשות מגע מולטיפוקל חד-יומיות (נזרקות לפח בסיום השימוש).

יתרונות: לא מסגיר את הגיל, נוח מאוד (ההרכבה), בעדשות מגע חד-יומיות אין טיפול של ניקיון ואחזקה, מספקות שדה ראייה נרחב.

חסרונות: יש צורך בתיאום ציפיות מול הנבדק, התאמת העדשות עלולה להיות ארוכה יחסית.

פתרון זוקן ראייה (פרסביופיה) מספר 11: ניתוחים

כיום ישנם שלושה ניתוחים לזוקן ראייה, הראשון הינו ניתוח החלפה רפקטיבית של העדשה – באנגליתRefractive Lens Exchange (RLE)  כאשר התהליך הניתוחי הוא בדיוק אותו תהליך כמו ניתוח קטרקט אך בעדשה שמחליפים בעין אין קטרקט. בניתוח RLE העדשה בעין מוחלפת בעדשת תוך עינית רב מוקדית לזוקן ראייה (מסוג ביפוקל, רפקטיבית, דיפרקטיבית, עדשה דיפרקטיבית-רפקטיבית ועדשת מולטיפוקל).
הניתוח הנוסף הוא ניתוח שמאפשר דינמיקה (בניגוד לניתוח הראשון בו העדשה סטטית) והוא ניתוח החלפה רפרקטיבית של העדשה עם עדשה אקומודטיביות – מחליפים את עדשת העין בעדשה אקומודטיביות (עדשה פעילה עם יכולת לבצע פוקוס).
הניתוח השלישי מתמקד בקרנית ולא בעדשה, בניתוחים אלו לא חודרים לתוך העין עצמה אלא מוסיפים שתלים לקרנית keratophakia) )או מבצעים ניתוח לייזר להסרת משקפיים (אקסימר לייזר) לזוקן ראייה. הניתוח יכול להיות בשיטת ליטוש רב מוקדי, תיקון מלא אך לרוב מבוצע בשיטת מונוויז'ן. בשיטת מונוויז'ן לאחר הניתוח העין הדומיננטית תראה עצם לרחוק תוך כדי שתפיסת הראייה מבצעת דיכוי ראייה לעין המותאמת לקרוב. במבט קרוב התהליך הפוך (דיכוי ראייה בעין הדומיננטית). בדומה לעדשות מגע מונוויז'ן שיטה זאת מאפשרת לראות טוב לרחוק ולקרוב לסירוגין בכל עין ולכן כדאי לדמות ולהעריך את המלחת הניתוח בהרכבת עדשות מגע בשיטת מונוויז'ן.

יתרונות: חוסך ניתוח קטרקט בגיל מאוחר יותר, היתרונות בהחלפת לעדשה אקומודטיביות בהשוואה לניתוח החלפה רפקטיבית הם העדר סנוורים והילות ודיוק רב יותר בתיקון המספר, ניתוח החלפה רפקטיבית של העדשה יציב לאורך זמן.

חסרונות: עלות גבוהה, לאחר ניתוח החלפה רפקטיבית של העדשה עלולים להיות סנוורים או הילות בלילה אצל חלק מהמנותחים, ניתוח שתלים בקרנית לזוקן ראייה עלול לגרום לערפול ראייה, הילות בלילה וקושי בקריאה באור שאינו חזק. ניתוח לייזר להסרת משקפיים (אקסימר לייזר) לזוקן ראייה בתיקון מלא או בשיטת ליטוש רב מוקדי אינו יציב לאורך זמן.

דר' ניר ארדינסט הינו מרצה מן החוץ בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה

המידע באתר אינו אמור להחליף ביקור או ייעוץ אצל איש המקצוע או הרופא, ייעוץ רופאי כרוך בביקור פורמלי והליך בדיקה אצל איש המקצוע . המידע נועד לשפר את ההבנה והידע בתחום התוכן בלבד. הטיפולים וההליכים המתוארים באתר אינם מהווים המלצות לטיפול רפואי או להליך רפואי וכל מטרתם לספק מידע, תיאור והסברים אודות טיפולים והליכים מקובלים בתחום. האתר מוגן בזכויות יוצרים, אין להעתיק ו/או לצטט ו/או להקריא ו/או לסרוק מהאתר בכל צורה שהיא לרבות צילום מכל סוג ו/או סריקה דיגיטלית ו/או הקרנה ואמצעים אלקטרוניים שונים ללא אישור מד"ר ניר ארדינסט. הפרה של הנ"ל תגרור נקיטת צעדים משפטיים על הפרת הזכויות. האתר מוגן בזכויות יוצרים – כל הזכיות שמורות©

דילוג לתוכן